стани дистрибутор!
+ 359 89 438 27 27 + 359 87 703 36 36
Стани дистрибутор Купи онлайн!
Какво е SUPROTEC?
Къде и как се прилага SUPROTEC?
Как работи SUPROTEC?
Технология.Принцип на работа.
Eфект от обработката
Решете проблемите с двигателя сега!

спаси лагерите на коляновия вал

ДА СПАСИМ ОБИКНОВЕНАТА ВЛОЖКА

Паднало е налягането на маслото... Ще се обадите на Пътна помощ, някой ще ви тегли с въже или ще се доберете до най-близкия автосервиз? И могат ли да помогнат в този случай, добавяните към маслото специални подобрители? Научете от Михаил Колодочкин и Александър Шабанов.
Рязкото понижаване на налягането на маслото е фатално както за хората, така и за двигателите. Разбира се, моторът се съживява много по-лесно – необходими са време и средства. Но аварийната лампичка на маслото върху таблото не е задължително да светне – тя като за късмет започва да премига, когато сте на някой затънтен черен път. Цивилизацията е далеч, помощ не може да се очаква... Има ли спасителен вариант в тази ситуация?
Задачата е да се помогне на автомобила, останал без моторно масло, да се движи колкото може по-дълго време. За съжаление, по този въпрос има предостатъчно спекулации – някой някъде е изминал със светеща лампа на маслото почти хиляда километра. Но на нас сега не ни е до шеги.
Колко дълго издържат без масло ладите „петици“ ние вече изпробвахме (ЗР. 2008. Бр. 1). Направихме и тестове на стенд (ЗР. 2009. Бр. 5). Стана ясно едно: двигателите, които предварително са били обработени, имат по-различно поведение от останалите. Да кажем веднага, че не става въпрос за добавките в маслата. Използваните продукти се наричат по друг начин – трибологични състави (трибосъстави).
Разликата от обикновените добавки се състои в това, че тези състави не са предназначени, за да променят свойствата на маслото: те влияят върху състоянието и свойствата на работните повърхности на триещите се възли при двигателя – лагерите на коляновия вал, цилиндрите, буталата, буталните пръстени.
Но именно тези части страдат при внезапна загуба на налягането на маслото в двигателя. Наистина ли антифрикационните и противозадирните свойства, които тези състави придават на възлите на триене в мотора, са толкова мощни, че да позволят на двигателя да се движи без масло? Колко дълго? При какви режими на работа? Точно това ще проверим.

ПЕТ ЕЛИКСИРА – ШЕСТ ЖЕРТВИ

Продуктите, които декларират рязко повишаване на устойчивостта срещу износване на двигателя (прочети: възможност за аварийна работа на мотора) са пет: руският OSNOVA, Suprotec (Nanoprotec), «Реагент-ЗООО» (също така «Reaгент-3000»), «Еконовит» и руско-немският «НАНО Мотор Refit SET KFZ» (наричан по-нататък - Nanoprof).
А сега за лошата новина... За чистотата на експеримента се изисква предоставянето на еднакви условия за работа на продуктите. Това означава, че първоначалното масло, режимите на работа и основното – първоначалното състояние на двигателите трябва да бъдат едни и същи. Как да се подсигури това? Все пак, според условията на тестовете, в крайна сметка моторите трябва да „умрат“. И така – шест двигателя – пет след обработка и един чист без каквито и да било препарати в качеството на контролен (за сравнение). Гърлата ни стягат, но е необходимо.
Идентичните половин литрови двигатели на лади, преминали основен ремонт на първи ремонтен размер. Всички части са на едни и същи производители и дори и от една и съща партида и доставка. Жертвоприношенията за ритуала са готови, започваме да танцуваме около стенда.

 

РИТУАЛНОТО КЛАНЕ

Мрачните жреци в гащеризони влачат един по един прилягващите двигатели към стенда. Първо контролният – той ще служи за отправна точка. Но тъй като това е чист двигател, веднага след ремонта той ще бъде нечовешки убит. Провеждаме дванадесет часова проба, както докторът с АВТОВАЗ-а е предписал: започвайки с празни и завършвайки със задоволителни натоварвания. Два часа след началото се премахват първоначалните характеристики, а след двадесет часа работа  - окончателните. В същото време оценяваме доколко влияе изпробването върху мощността и разхода на гориво. Това е също интересна информация.
След това, под дайретата на шаманите започва убийството. Двигателят се загрява, спира се, източва се маслото и после се стартира отново. Постепенно се увеличават оборотите, 800 об/мин – три минути в режим на експлоатация, налягане на маслото – нула, излитането е нормално. 1500 об/мин, три минути, нормален летеж. 2000 об/мин – три минути и накрая от мотора се чуват някакви непристойни звуци. 2500 об/мин – 40 секунди и двигателят умира, заглъхва. Жреците иззвъняват с ключовете – жертвата е аутопсирана. Причина за смъртта – задир на средния основен лагер с превъртане на вложките.
Следващите екземпляри се подлагат на подобни изпитания. Но след двучасова работа на същия цикъл, както и контролния двигател, те са обработени с „лекарства“ – всеки със своето. Стриктно са спазени инструкциите на разработчиците. Някъде те са елементарни – наливаш и тръгваш, някъде се налага да се налеят две бутилки като маслото се сменя помежду им. „Реагент-3000“ „помоли“ най-общо за три обработки.
Сравнихме характеристиките на двигателите преди и след обработването. По този начин, покрай убийството, ние получихме и важна информация относно въздействието на съставите върху качеството на работа на моторите. Веднага ще кажем, че всички препарати, в една или друга степен са повишили показателите след изпитанието. Suprotec е намалил разхода на гориво с около 7%, увеличил е мощността с 3,5%. „Еконовит“ и Nanoprof дават подобни резултати. Добре се е справил и „Реагент-3000“. Нормалната съзнателна работа на контролния мотор също е подобрила показателите му, но далеч по-скромно. Ето ви храна за размисъл: „Да се изпробва ли с каране или да не се изпробва, а ако ще се прави, как да стане това?
Обаче се отвлякохме от ритуала...


С ДВЕ ДУМИ – ВСИЧКИ УМИРАТ

Умират по различен начин. Контролният двигател едва пропълзя до 2500 об/мин, обаче всички останали мотори, обработени със съставите, живяха чак до 4000. Първи се предаде тестваният, опитал „лекарството“ OSNOVA, без масло той издържа 21 минути, от които две работи на 4000 оборота. Следващият загинал двигател с „Реагент-3000“: 34 минути    , 16 от които преминаха при високи обороти. „Еконовит“ и Nanoprof показват подобни резултати: първият остави двигателят да умре бавно и тъжно на 42-рата минута от мъчението, а вторият – на 40-тата. А защитата на Suprotec беше достатъчна за час работа без масло, от който 42 минути моторът въртеше на 4000 об/мин.
При отварянето откриваме върху шийките ясни следи от прегряване – да!. Зад всички причини за излизане от строя стои превъртането на мотовилковия лагер. Но пръстените, цилиндрите, буталата са непокътнати – даже веднага ги поставяйте в двигателя, наливайте масло и продължавайте нататък.
Очевидно жертвоприношението не е било напразно...


ЛЕКАРЯТ ПРЕПОРЪЧВА?

„Аутопсията“ показва, че обработката на двигателите със съставите не им е навредила. Освен това, тези повърхности на части, които се протъркват по време на движение, при контролният мотор изглеждат по- зле. Да и характеристиките на двигателите след експлоатацията потвърждават това.
Излиза, че употребата на добри трибологични състави (повтаряме – не добавки) са от полза за двигателя. И в аварийна ситуация защитата на триещите повърхности, подсилваща тези състави, действително е в състояние да помогне.
Конвертирането на моточасовете в километри пробег не е конкретно – прекалено много случайни фактори. Също така е ясно и това, че в аварийна ситуация моторът не трябва да се върти до пределните възможности на защита. Затова, ако се случи описаната по-горе неприятност, постарайте се старателно, без рязко увеличаване на оборотите (за предпочитане да излезете от колата) да изпълзите от гората или оттам, където ви е отвял вятърът. Понякога хората така спасяват не само мотора, но и собствения си живот.
Между другото, един съвет: по-добре е двигателят да не се гаси. Силно загретите без маслено охлаждане повърхности на лагерите, може да се „опомнят“ при спирането и след това при запалване превъртането на вложките е неизбежно. Тогава вече няма да минете без пътна помощ.
А най-добре е да не попадате в такава ситуация и най-искрено ви го пожелаваме!


ПРЕДИ И СЛЕД? ДА СЕ ИЗПОЛЗВАТ ЛИ СЪСТАВИ ИЛИ НЕ?

Да се наливат спасителни продукти, откривайки локва от масло под автомобила, е напълно безсмислено. Двигателят трябва да се обработва единствено преди този момент (процедурата е достатъчно дълга). Т. е. тестваните продукти са профилактични, а не съживяващи.
А необходимо ли е изобщо да се използва нещо подобно? Въпросът е по-скоро политически, отколкото технически. Нито едни производител на автомобили не препоръчва нещо подобно, същата е реакцията и от страна на производителите на масла. Но повтаряме, че не забелязахме никаква вреда от съвременните качествени трибологични състави, но ползата от тях е напълно действителна. Затова ясен отговор на въпроса „да“ или „не“ не съществува: всичко зависи от условията на експлоатация и обслужването на машината. Тези, които пътуват с автомобили в гаранция по в града и по магистрали, навярно няма нужда да се презастраховат. Онези, които обичат да ходят на риболов на далечни места, си струва да се запознаят с резултатите от тестовете по-отблизо.

5 място

нанокондиционер за метали и масла  OSNOVA, Russia

Ориентировъчна цена на обработката – 400 руб.

osnova

Единственият продукт, в чието описание присъства думата „добавка“. Много умно и не твърде ясно описание на принципа на работа. Производителите веднага отричат наличието на каквито и да било гадости в състава – флуорвъглероди, хлорирани парафини, графити и метални прахове. В описанието директно се съобщава за защитата срещу износване и за профилактиката срещу задири – това, което ни е нужно.
Плюсовете: не е скъп, но триенето се понижава, предпазва от задири...
Минусите: ... истината е, че не е много силен.

 4 място

Защитно-въстановителен състав «Reagent-3000», Russia

Ориентировъчна цена на обработката – 1200 руб.

Защитно-възстановителен комплекс «Реагент-3000», Русия
Ориентировъчна цена на обработката – 1200 руб.
Съдейки по описанието, ужасяваща смес от изкуствени и естествени минерали, соли и други съединения на метали, всякакви киселини, гуми, полиамиди и... сяра. Цялата органична и неорганична химия присъства под формата на едно „ноу - хау“ и разлята в три бутилки с този състав. Защитата от износване е отбелязана на първо място – значи това е за нас.
Плюсовете: ефектът го видяхме, при това на сравнително ниска цена.
Минусите: три обработки със смяна на маслото – сложничко. И сярата в състава ни кара да бъдем предпазливи: сега я махат от маслата и то неслучайно.

 3 място

Нано-защита на двигателя«Nanoprof Motor Refit KFZ», Germany

Ориентировъчна цена на обработката – 3100 руб.

Nanoprof Motor Refit KFZ

Накъде без нано технологиите! Съставът е точният, разбираем – нанопрахове на твърди частици със защита от специален графит. Посочените ефекти предизвикват умиление: ресурсът на двигателя се увеличава точно с 94% - нито повече, нито по-малко. А без масло може да премине цели 5,6 километра (и не се опитвайте да достигнете обаче 6 км...).
Плюсовете: добра ефективност по всички параметри.
Минусите: много скъпо.

 2 място

Нано технологичен продукт «Econovit», Russia

Ориентировъчна цена на обработката  – 2000 руб.

Econovit

Този продукт по състав много прилича на предходния –немския. И действа върху всички параметри по подобен начин. Но пък е по-евтин от него. А по качество на опаковката и подробни инструкции съставът няма равен. Даже и химикалка подаряват.
Плюсовете: ясна и достатъчно подробна инструкция, красива опаковка, при това формата потвърждава съдържанието.
Минусите: не открихме такива.

 1 място

Смазваща композиция  Suprotec , Russia

Ориентировачна стойност на  пълната обработката – 2400 руб.

Suprotec additives

Продуктът е познат от предишни тестове, затова високите резултати не са изненада. Съставът не е посочен, но е важно как работи. Един час без масло при тежък режим – това си е трудно. Цената на обработката е съвсем реална. Не е евтино, но предвид положителните резултати, е човешко.
Плюсовете: Най-добрият резултат относно защитата на двигателя при повреда на смазочната система несъмнено нарежда продукта сред лидерите.
Минусите: двукратна обработка със смяна на маслото – неприятно. На някои ще им е необходима и помощ.

 

:SUPROTEC: иновации за автомобили